Ел Мехикано

Заварих го да си реже ноктите с малка ножичка върху разтворена пътна карта на Европа. До него – чаша с вода и малки кръгли ретро очилца за четене. Всички прозорци бяха отворени, жегата влизаше от улицата, навсякъде висяха закачалки с изпрани дрехи, а мургавата чистачка, която му бях осигурила по-рано същия ден, сновеше притеснено напред-назад с пране, безмълвна част от интериора. Такава беше обстановката и тоя човек, за когото никой не знаеше много.

Във филма „Дрога“ има един нарко-бос – Ел Мехикано. Е, този тип пред мен беше като прототип – непокорни коси, неопределена възраст и изучаващ поглед.

„It’s okay. Enjoy life“, каза по-късно съшата вечер по някакъв повод. И той точно това правеше. Тоя човек беше събрал в себе си мъдростта и покварата на отхвърлените от обществото елементи. Невписващите се. Бохем и тъмна фигура с неизвестен произход на доходите, един от тия хора, които запомняш.

Притесни се, че няма с какво да ме почерпи, изчезна в кухнята и дълго се чуваше течаща вода, накрая се върна с чиния с нарязани ябълки и купичка с ядки.

Разговорът тръгна от само себе си. Дори не мислех да сядам, бях отишла просто да му върна една чантичка, която беше забравил под една от седалките на колата,  дето му дадохме да кара из Европа.

Помолих го да ми препоръча добри мексикански филми, въпреки че съм гледала доста. Той се учуди, почти се стресна. Дълго се взира в мен, все едно играехме на „кой ще мигне пръв“. Накрая отмести поглед и се загледа в нищото. „Имаш ли къде да пишеш?“

Дори не ми хрумна да му дам да напише на телефона заглавията. Веднага почнах да търся лист и химикалка. Новите технологии не прилягаха на Ел Мехикано. Намерих химикалка, но лист нямах. Почнах да ровя в кухнята, никаква хартия не се намираше, накрая откъснах капачето на кутия с чай, той написа два филма. Единият бях гледала. Заговорихме за киното на Южна Америка, оказа се, че и той не тачеше Холивуд. Написах му филми и аз.

После минахме на всичко – разговорът вървеше все едно бяхме стари познати. Отдавна не се бях чувствала толкова ненапрегната и отворена да слушам за нечии чужди преживавания.

По някое време се появи Любовницата – некрасиво и срамежливо момиче, с лош английски и окичено с кило бижута. Тогава Ел Мехикано отиде да се къпе – заяви, че влиза в банята за душ все едно това беше най-нормалното нещо, което човек прави, когато има гости.

Така и не разбрах как се казваше тя. Любовницата. По-късно вечерта и други хора я видяха и никой не узна името й. Тя просто присъстваше, отговаряше с „Yes“ и имбецилна усмивка на всичко, което я попиташ, започна да ме кара да се чувствам неловко.

Едно нещо ми вадеше очите – бижутата. Бяха нестандартни, ретро, много на брой и прекрасно съчетани. Питах я от къде са, тя успя да разбере и да отговори. Не се изненадах изобщо, като разбрах, че са негов избор. Ел Мехикано я беше окичил със скандинавски божества и тибетски символи от чисто сребро. Това сякаш беше единственото, с което тази жена можеше да бъде запомнена.

На другия ден летяха обратно за Тихуана, имаха шест гигантски куфара и безброй по-малки, които мъкнеше основно Любовницата.

Ел Мехикано ще запомня, защото се появи изневиделица, за да ме върне към тръпка, отдавна забравена, погребана под всички клишета и очаквания на обществото. Обикновен престъпник, ще каже някой. Пет пари не давах с какво се занимава, колко е легално, морално и т.н.

„Спрях да пуша миналата година, след като пуших 30 години“, каза ми, а аз питах защо. „Искам да живея по-дълго. Освен това не пия вече.“

Ще запомня Ел Мехикано с едно-едничко изречение, което обобщаваше всичко, което този човек представляваше, което забравям и трябва да си припомням по-често – It’s okay. Enjoy life.

 

 

2 thoughts on “Ел Мехикано

Вашият коментар

